Kaštonų g. 3, LT-63316 Alytus

8 315 73 739

rastine@vidzgiris.lt

Pamoka Dzūkijos nacionalinio parko gamtos mokykloje

Birželio 19 dieną Alytaus Vidzgirio pagrindinės mokyklos 6a, 8a ir 10a klasės mokiniai su mokytojomis Birute Rakauskiene, Roma Krapaitiene ir mokyklos bendruomenės nariais, vykdydami vieną iš projekto „Alytaus Vidzgirio pagrindinės mokyklos bendruomenės įtraukimas į aplinkos taršos mažinimo problemų sprendimą“ veiklų, išvyko į Dzūkijos nacionalinio parko gamtos mokyklą Marcinkonyse pravesti mokiniams pamokas netradicinėje aplinkoje ir patiems pasimokyti. Lėšos autobusui buvo finansuotos iš Alytaus miesto savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų.
Išvykos tikslas – skatinti mokyklos bendruomenės domėjimąsi aplinkosaugos problemomis. Nuvykę į Marcinkonis, į Dzūkijos nacionalinio parko gamtos mokyklą, aplankėme ekspoziciją, kurioje domėjomės etnografinės sodybos architektūra, Marcinkonyse vyravusiais amatais. Sužinojome, kad dzūkas jokiam darbui žmogaus nesamdė – viską, ką galėjo ir mokėjo pasidarydavo pats. Ilgais rudens ir žiemos vakarais sumanūs šiliniai dzūkai iš paruoštų balanų pynė krepšius, iš pušies šaknų ir žilvičio – „kašikus“, kadagio ar liepų karnų – vyžas, iš vasarą surinktų šiaudų narstė sodus, iš vaško liejo žvakes, audė „dirvonus“ (lovatieses), staltieses ir lininius „abrūsus“ (rankšluosčius), gaminosi namų buities bei apyvokos daiktus, baldus, padargus. Nuo seno pagrindinis dzūkų verslas ir pragyvenimo šaltinis – grybų, uogų, vaistažolių rinkimas.
Vėliau vyko pamoka klasėje. Pažiūrėjome nuotaikingus animacinius filmus apie Dzūkijos smėlingų kalvų susidarymą bei pelkių formavimąsi. Geografas Gintautas Kibirkštis pademonstravo prieš trejus metus pasemtą iš pelkės vandenį ir mes ištyrėme vandenilio jonų rodiklį (pH), kurio vertė – 4,5 , nitratų koncentraciją ir vandens kietumą, kurie buvo labai maži.
Pamoką tęsėme Čepkelių raiste. Paėjėję taku ir susipažinę su pelkės augmenija, užlipome į Čepkelių raisto mokomojo tako apžvalgos bokštą bei stebėjome pelkę iš viršaus. Mokėmės Čepkelių rezervate: tyrėme pelkės durpių klodą, vandenį, augalų paplitimą pelkėje. Sužinojome, kaip atsiranda ir vystosi pelkė. Įsitikinome, kad pelkės pH lygus 3,5 , nitratų koncentracija bei vandens kietumas buvo labai maži. Palyginę tyrimų rezultatus, pastebėjome, kad pH vertė trejus metus laikytame vandenyje padidėjo. Šį pokytį mums paaiškino grupės vadovas, primindamas, kad ką tik pasemto vandens pH irgi buvo 3,5. Vandenilio jonų koncentracija laikomame vandenyje mažėja, todėl pH vertė didėja.
Apžiūrėję pelkę, nuvykome į „Ūlos akį“. Stebėjome kopas, labai panašias į pajūrio, baltą smėlį. Taip pat ištyrėme šaltinio vandenį. Gautus tyrimų rezultatus palyginome su pelkės vandens rezultatais. Aplankę Zervynų kaimą, įsitikinę Dzūkijos išskirtinumu, laimingi grįžome namo.

Birutė Rakauskienė,
fizikos vyresnioji mokytoja
Lina Bieliauskienė,
chemijos mokytoja metodininkė

65392938_2461079173936611_3796157847306240000_n

65300537_451293842322618_6186850980584226816_n

65208956_2254093904851429_7102564611118858240_n

65185194_399830907407058_3539201314175057920_n

20190619_123230

65188566_322660572013149_826307482472153088_n

Comments are closed.
Skip to content